Algemene voorwaarden

Artikel 1 – Algemene leverings- en verkoopsvoorwaarden

Onderhavige voorwaarden maken integraal deel uit van alle overeenkomsten gesloten tussen SD VERANDA BV en haar klant. Deze voorwaarden zijn ook van toepassing op occasionele leveringen en  diensten. Er kan alleen schriftelijk van worden afgeweken. Zij zijn van toepassing met uitsluiting van alle algemene voorwaarden voorkomend op de documenten uitgaande van de klant, zelfs indien deze documenten van recentere datum zijn. Door het aangaan van een overeenkomst met SD Veranda verklaart de klant dat hij kennis heeft genomen van deze algemene voorwaarden en dat hij met deze algemene voorwaarden akkoord gaat. 

De overeenkomsten worden te goeder trouw uitgevoerd. Geen enkel van de bepalingen vervat in de algemene voorwaarden mag door de partijen als een stijlclausule worden beschouwd. Geen enkele toegeving of afwijking van onderhavige algemene voorwaarden kan door de klant ingeroepen worden, noch als een verworven recht beschouwd worden. Indien één of meerdere van onderhavige voorwaarden onafdwingbaar of nietig zou zijn, doet dit geen afbreuk aan de overige bepalingen en wordt de betreffende onafdwingbare en/of nietige bepaling vervangen door een geldige bepaling die, binnen de wettelijke perken, hetzelfde doch wettelijk aanvaardbare effect bereikt als de onafdwingbare of nietige bepaling. De titels van de artikels van deze algemene voorwaarden zijn louter indicatief.
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean id blandit metus, in viverra neque. Nulla porttitor pulvinar magna, nec mattis dolor elementum et. Nunc tristique mi nec cursus consequat. Morbi risus odio, pulvinar eu auctor ac, tincidunt sed quam. Vivamus placerat enim erat, quis cursus sapien convallis sit amet.
  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Aenean id blandit metus, in viverra neque. Nulla porttitor pulvinar magna, nec mattis dolor elementum et. Nunc tristique mi nec cursus consequat. Morbi risus odio, pulvinar eu auctor ac, tincidunt sed quam. Vivamus placerat enim erat, quis cursus sapien convallis sit amet.

Artikel 2 – Offertes

Onze bestekken en offertes zijn vrijblijvend en worden gedaan zonder verbintenis. Zij zijn slechts 15 dagen geldig. Alle prijzen zijn in EUR/ €. Bestellingen door de klant zijn onherroepelijk. Bestellingen zijn slechts bindend voor SD Veranda als zij de bestellingen aanvaard heeft door middel van een schriftelijke bevestiging of door uitvoering van de overeenkomst door SD Veranda. De klant dient de bevestiging door te nemen en SD Veranda onmiddellijk op de hoogte te brengen van eventuele discrepanties. Indien de eventuele non conformiteit niet gemeld is binnen 3 dagen na de datum van de orderbevestiging, wordt de orderbevestiging onweerlegbaar vermoed identiek te zijn aan de bestelling van de klant. Bestekken en offertes zijn gebaseerd op de thans geldende waarden van lonen, taksen en materialen. Indien deze wijzigingen ondergaan, behoudt SD Veranda zich het recht voor de prijzen, tot aan de facturatie, op evenredige wijze aan te passen. Bestellingen worden genoteerd onder de opschortende voorwaarde dat de bestelde goederen nog in voorraad zijn.

Artikel 3 – Werkbon

Ondertekening van een werkbon door de klant impliceert dat de klant erkent dat de daarin opgenomen werken door SD Veranda volgens de regels van de kunst werden uitgevoerd en het werk als opgeleverd dient te worden beschouwd.

Artikel 4 – Betaling / Prijs

De geleverde goederen en diensten zijn contant betaalbaar. SD Veranda is gerechtigd de levering van goederen en diensten te factureren naar gelang de leveringen, zelfs indien deze gedeeltelijk gebeuren. SD Veranda behoudt zich het recht voor op ieder ogenblik van de uitvoering van het contract een waarborg te eisen van de klant.

Artikel 5 – Meerwerken en onderaanneming

Voor zover meerwerken, zijnde werken die niet inbegrepen zijn in de offerte, dienen uitgevoerd, geschieden deze tegen het geldend uurtarief, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. De klant verklaart voorafgaandelijk ingelicht te zijn omtrent het thans geldende uurtarief. De uitvoering van meerwerken is in hoofde van SD Veranda een inspanningsverbintenis, ongeacht het bereikte resultaat, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. SD Veranda kan haar levering van diensten en goederen uitbesteden aan een derde. De klant mag geen verplichtingen of rechten of licenties overdragen of uitbesteden.

Artikel 6 – Uitvoerings- en leveringstermijnen

De overeengekomen uitvoerings- en leveringstermijnen zijn altijd indicatief. Indien SD Veranda omwille van een oorzaak onafhankelijk van haar wil of ingevolge overmacht zich in de mogelijkheid bevindt om een vooropgestelde, indicatieve uitvoerings- of leveringstermijn te respecteren, kan zij de termijn op elk ogenblik door middel van een eenvoudige schriftelijke kennisgeving verlengen. Vertraging in de uitvoering van de verbintenis alsook overschrijding van de overeengekomen termijn door SD Veranda geeft in geen geval recht op schadevergoeding noch op ontbinding van de overeenkomst. De levering gebeurt bij SD Veranda, behoudens andersluidende schriftelijke afspraak. Indien de klant de goederen niet afhaalt op de hem/haar meegedeelde datum, behoudt SD Veranda zich het recht voor om na het verstrijken van een termijn van vijftien dagen, de overeenkomst als ontbonden te beschouwen en dit zonder voorafgaande ingebrekestelling.

Artikel 7 – Protesteren factuur

Het protest tegen de factuur dient schriftelijk, gemotiveerd en aangetekend te gebeuren binnen zeven dagen na de factuurdatum. Bij gebreke hiervan wordt de factuur dan ook geacht definitief aanvaard te zijn.

Artikel 8 – Niet betalen of laattijdige betaling

Ontvangen betalingen worden door SD Veranda eerst aangerekend op de vervallen intresten en schadevergoedingen, vervolgens op de hoofdsom van de eerst vervallen factuur. Elke niet betaalde factuur brengt vanaf de vervaldag van rechtswege en zonder aanmaning een interest op van 1% per maand, waarbij een gedeelte van een maand geldt als een gehele maand, tot de dag der gehele betaling. De eventueel toegestane kortingen vervallen in geval van laattijdige betaling. In geval van wanbetaling of het niet-naleven van welke verplichting ook is, onafgezien van de intrestvergoeding, van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 15% van het factuurbedrag (met een minimum van 150,00 EUR en een maximum van 7.500,00 EUR als schadebeding). In geval van laattijdige betaling van één factuur worden alle andere facturen, zelfs de niet vervallen facturen, of de factuur waarvoor een betalingstermijn verleend werd, ineens opeisbaar. SD Veranda heeft bovendien het recht vergoed te worden voor alle overige kosten zoals invorderingskosten en gerechtskosten, kosten en erelonen van de advocaat waarop SD Veranda beroep dient te doen zowel voor buitengerechtelijke als gerechtelijke stappen tot inning, evenals onkosten verbonden aan onbetaalde wissels. Al deze kosten zijn immers niet in de forfaitaire schadevergoeding inbegrepen en worden de klant afzonderlijk aangerekend.

Artikel 9 – Eigendomsvoorbehoud en risico overdracht

De geleverde goederen blijven eigendom van SD Veranda tot aan de volledige betaling met inbegrip van eventuele rente en kosten. Zolang de verkoper volgens de bepalingen van deze clausule het eigendomsrecht heeft over de geleverde goederen, blijft de klant aansprakelijk voor het in goede staat houden van deze goederen. De klant verbindt er zich toe de goederen te verzekeren voor alle risico’s. De klant mag de geleverde producten bovendien niet wijzigen, verpanden, verkopen of op enigerlei wijze bezwaren. Indien de klant de goederen bezwaart vóórdat het eigendomsrecht op hem is overgegaan, aanvaardt de klant dat de inkomsten voortvloeiend uit de vervreemding van de producten uitsluitend toekomen aan SD Veranda. Die inkomsten worden door de klant afzonderlijk van zijn algemene fondsen bijgehouden. In geval de goederen op grond van dit eigendomsvoorbehoud teruggaan naar SD Veranda, heeft SD Veranda het recht de eventueel ontvangen voorschotten of deelbetalingen te compenseren met 3 haar openstaande vorderingen, van welke aard ook (hierin oa. inbegrepen een vordering voor alle geleden schade wegens niet naleving van de overeenkomst). Niettegenstaande de clausule van het eigendomsvoorbehoud, gaan alle risico’s echter over op de klant van bij de contractsluiting. De goederen worden vervoerd of verzonden op kosten en op risico van de klant. De bewaring van de goederen in afwachting van de levering of de afhaling geschiedt op risico en kosten van de klant.

Artikel 10 – Conventionele schuldvergelijking

Schuldvergelijking zal automatisch en van rechtswege plaatsvinden, zonder voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke beslissing, niettegenstaande elke overdracht van rechten waarop zij betrekking hebben, in geval van de opening van een insolventieprocedure (zoals oa. faillissement, gerechtelijk akkoord, vereffening) of in geval van een beslag of enig ander geval van samenloop. Deze schuldvergelijking is ook van toepassing op alle bedragen (bvb. Ook verbrekingsvergoedingen of andere schadevergoedingen) die verschuldigd en/of opeisbaar worden of zullen worden na en/of omwille van de situatie van samenloop. In alle gevallen van samenloop vervallen tevens van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling alle toegestane betalingsfaciliteiten en zal ook op deze bedragen schuldvergelijking worden toegepast. Krachtens de Wet financiële zekerheden, zal deze schuldvergelijking tegenstelbaar zijn aan alle derden met inbegrip van de overige schuldeisers van de klant.

Artikel 11 – Vrijwaring

De vrijwaringsplicht van SD Veranda beperkt zich in elk geval tot het bedrag van de waarde van de betreffende goederen of diensten. In ieder geval verbindt de klant er zich toe aan SD Veranda alle elementen te bezorgen betreffende de beweerde schade die hij zou ondergaan, teneinde een tijdige vordering van SD Veranda mogelijk te maken ten laste van eventueel verantwoordelijke partijen. In geval van nietnaleving van deze laatste bepaling is SD Veranda bevrijd van elke verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid. SD Veranda is niet aansprakelijk voor de productaansprakelijkheid zoals bepaald in de wet van 25.02.1991.

Artikel 12 – Aansprakelijkheid

De aansprakelijkheid van SD Veranda is steeds beperkt tot de terugbetaling van de waarde van de gebrekkige goederen of diensten. SD Veranda kan niet aansprakelijk gesteld worden voor andere, rechtstreekse noch onrechtstreekse, schade.

Artikel 13 – Klachten in verband met zichtbare gebreken en diensten

Klachten in verband met zichtbare gebreken betreffende de geleverde goederen moeten schriftelijk en aangetekend bij SD Veranda toekomen binnen zeven dagen na levering en alleszins voor het gebruik of de voortverkoop van de goederen. Klachten in verband met geleverde diensten zijn slechts geldig wanneer de klant deze door middel van een aangetekend en gemotiveerd schrijven binnen twee dagen na levering aan SD Veranda kenbaar gemaakt heeft. Het bestaan van klachten ontheft de klant niet van zijn verplichtingen ten aanzien van SD Veranda. Voor zover de klant op het ogenblik van levering van goederen of diensten niet zou aanwezig zijn, betekent dit dat hij instemt met de levering en dat hij afziet van mogelijke verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid van SD Veranda aangaande de levering van goederen of diensten. Gebrek aan overeenstemming met betrekking tot de maten, kleuren en presentatie van de goederen worden uitdrukkelijk en in alle gevallen als zichtbare gebreken beschouwd. Deze opsomming is niet beperkend. De conformiteit van de levering en de zichtbare gebreken dienen bij de in ontvangst name door de klant gecontroleerd te worden.

Artikel 14 – Verborgen gebreken en fouten

SD Veranda is niet verantwoordelijk voor en bijgevolg tot geen garantie en/of schadevergoeding verplicht voor verborgen gebreken, en evenmin voor fouten, behalve in geval van eigen zware fout of opzet en in geval van zware fouten begaan door haar aangestelden. Geringe, in de branche toelaatbaar geachte of technisch niet te vermijden afwijkingen zoals onder meer met betrekking tot de kwaliteit, hoeveelheid, afwerking en dergelijke kunnen geen grond voor klachten opleveren. Ten aanzien van consumenten in de zin van de wet van 14 juli 1991 is SD Veranda niet verantwoordelijk voor en bijgevolg tot geen garantie en/of schadevergoeding verplicht voor verborgen gebreken, en evenmin voor fouten, behalve in geval van eigen zware fout of opzet en in geval van zware fouten én opzet begaan door haar aangestelden.

Artikel 15 – Ingebreke blijven

Ingeval de klant in gebreke blijft deze overeenkomst of elke andere met SD Veranda afgesloten overeenkomst gedeeltelijk of geheel uit te voeren (waaronder begrepen niet-tijdige betaling), is SD Veranda gerechtigd van rechtswege en zonder aanmaning de uitvoering van haar verplichtingen op te schorten of de overeenkomst als ontbonden te beschouwen, zonder dat dit aanleiding kan geven tot schadevergoeding of andere verplichtingen in hoofde van SD Veranda. Dit alles onverminderd het betalen van schadevergoeding door de in gebreke gebleven klant. Enkel in geval de overeenkomst gesloten is met een consument in de zin van de wet van 14 juli 1991, zal in geval de verkoper in gebreke blijft de overeenkomst uit te voeren de consument het recht hebben de overeenkomst op te zeggen op voorwaarde dat zij SD Veranda schriftelijk aangemaand heeft en SD Veranda hieraan geen gevolg heeft gegeven binnen een redelijke termijn van twee maanden.

Artikel 16 – Verbrekingsbeding

In geval huidige overeenkomst wordt verbroken of ontbonden door of ten laste van de klant, dan zal de klant ten titel van forfaitaire en onherleidbare schadevergoeding wegens winstderving aan SD Veranda een bedrag verschuldigd zijn van 35% van de overeengekomen contractsprijs. Het recht op deze schadevergoeding geldt zonder dat SD Veranda bewijs moet leveren van de schade en de omvang van de schade. De schadevergoeding kan worden verhoogd met de effectief door SD Veranda gemaakte kosten. Enkel in het geval de overeenkomst gesloten is met een consument in de zin van de wet van 14 juli 1991, zal ingeval SD Veranda de overeenkomst zonder gegronde reden ontbindt of verbreekt, een schadevergoeding verschuldigd zijn ten belope van 10 % van de overeengekomen contractsprijs.

Artikel 17 – Ontbinding overeenkomst

SD Veranda behoudt zich het recht voor om de overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling als ontbonden te beschouwen in geval van samenloop, faillissement, aanvraag gerechtelijk akkoord of collectieve schuldenregeling, kennelijk onvermogen, materiële en aanhoudende inbreuken op deze algemene voorwaarden en verzuim deze inbreuken te herstellen binnen 7 dagen na de aangetekende kennisgeving ervan, alsook bij om het even welke wijziging aan de juridische toestand van de klant. In geval van ontbinding is de klant gehouden tot betaling van hetgeen reeds geleverd en uitgevoerd werd en tot vergoeding van alle schade geleden door SD Veranda, onverminderd het recht van SD Veranda op de verbrekingsvergoeding waarvan sprake in art. 16 van deze algemene voorwaarden berekend op de totale contractsprijs. SD Veranda behoudt zich tevens het recht voor om de overeenkomst op elk ogenblik op te zeggen zonder een vergoeding verschuldigd te zijn, mits zij een opzegtermijn van drie maanden respecteert.

Artikel 18 – Onmogelijkheid uitvoering overeenkomst

Wanneer SD Veranda ten gevolge van overmacht, staking, lock-out, e.d. niet in de mogelijkheid is de overeenkomst uit te voeren, behoudt SD Veranda zich het recht voor de overeenkomst te beëindigen zonder dat enige schadevergoeding kan worden geëist.

Artikel 19 – Overdracht van schuldvordering

De totstandkoming van de overeenkomst geldt als overeenkomst van overdracht van schuldvordering.

Artikel 20 – Garantie

Voor zover door de fabrikant van de geleverde goederen een waarborg wordt verleend, zal deze enkel kunnen ingeroepen worden tegen de fabrikant en dit overeenkomstig de door de fabrikant bepaalde voorwaarden. De garantie van SD Veranda met betrekking tot geleverde goederen en diensten beperkt zich tot en reikt nooit verder dan de garantie die SD Veranda zelf ontving van haar toeleveranciers/onderaannemers. De klant draagt de bewijslast. Het staat SD Veranda vrij herstellingen onder garantie uit te voeren, zelfs indien voldaan is aan alle garantievoorwaarden. Alleszins blijven alle eventuele bijkomende kosten zoals o.a. verplaatsing en werkuren verschuldigd. De hierna in dit artikel 20 opgenomen bepalingen gelden uitsluitend voor verkoop van consumptiegoederen aan consumenten. De garantie op consumptiegoederen wordt verstrekt overeenkomstig de bepalingen van de wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen. De klant kan zich enkel op deze wet beroepen indien hij SD Veranda binnen twee maanden na de vaststelling van het gebrek hiervan op de hoogte gebracht heeft. De kennisgeving is enkel geldig indien zij gebeurde per aangetekend schrijven. Indien het gebrek niet voldoende duidelijk wordt omschreven, vervalt de garantie. Tevens zal bij de vergoeding of de herstelling van de goederen rekening gehouden worden met verergering van het gebrek voortvloeiend uit het gebruik door de klant nadat hij het gebrek had vastgesteld of redelijkerwijze had moeten vaststellen. De verergering valt volledig ten laste van de klant. De voornoemde garantie op consumptiegoederen door SD Veranda is beperkt tot vervanging of herstelling.

Artikel 21 – Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank

Alle met SD Veranda afgesloten overeenkomsten worden beheerst door het Belgische recht. In geval van betwisting zijn uitsluitend de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Tongeren en/of de Vrederechter van het Kanton Genk bevoegd.
Opgesteld te Oudsbergen d.d. 22-03-2023